From: Connie Godwin

To: Stephen Jones (NSW); DL - Media Ownership Diversity
Subject:
Date: Wednesday, 23 May 2012 9:44:51 AM

From: Stephen Jones (NSW)

Sent: Wednesday, 23 May 2012 8:57 AM

To: DL - Media Ownership Diversity

Subject: The Finkelstein inquiry: you wouldn't read about it- by a member of the independent media
inquiry [SEC=UNCLASSIFIED]

The Finkelstein inquiry: you wouldn't read about it

340 Comments

Matthew Ricketson

The most recent and persuasive case study showing why there is an urgent need to reform
regulation of the news media has been provided by the news media itself.

And it's been provided in the way they have reported on the Independent Media Inquiry.

What they have done is to under-report a lot of what was presented to the Independent Media
Inquiry late last year, and to either misreport the inquiry's findings or to ignore large parts of the
report altogether.

Anyone who relied on the mainstream news media for their knowledge of the media inquiry's
report could be forgiven for thinking that we had recommended the Federal Government take a
leaf out of Alan Jones's book and stuff freedom of the press into a sack and dump it out at sea.
What | would like to do is to clear away the thickets of misinformation and walk you through
some of the material that was actually presented to the inquiry and show you how Mr Ray
Finkelstein QC and |, and those hired to assist us, reached the conclusions we did and arrived at
the recommendations we made. | would also like to touch on some of the material in the report
that has not been discussed at all in the mainstream news media.

I'm going to use the phrase mainstream news media because | will be focussing on the
metropolitan daily newspapers, their websites and on radio and television. Smaller independent
news websites such as Crikey and New Matilda and some individual blogs covered the inquiry in
detail and with a good deal of care.

I'm happy to acknowledge that at 468 pages the inquiry's report could double as a door-stopper
and that befitting a report to government it is nobody's idea of a racy read.

The inquiry received around 10,600 submissions, the vast majority of which were facilitated by
advocacy groups Avaaz and NewsStand through the use of online forms. It is worth noting,
though, that 762 of these submissions expressed dissatisfaction with the performance of the
news media and only four expressed satisfaction. In addition, while the terms of reference did
not specifically ask the inquiry to consider the issue of concentration of media ownership, 444
submissions expressed concern about its effect and 115 submissions called for a fit and proper
person test to be part of media ownership arrangements (Report, p 349-51).

Alongside these the inquiry received a further 132 written submissions. It also heard from 41
people and organisations over eight days of public hearings in three cities.

Here are three things that were either under-reported during the inquiry or not reported at all.
On the very first day of public hearings, in Melbourne on November 8, Mr Finkelstein
categorically ruled out any return to a licensing regime for the print media when the idea was




floated by Stephen Mayne, the journalist and shareholder activist. He said that licensing meant
the government decreeing who is able to publish news, which, he said, "is as close as going back
to the Dark Ages as you could find" as it represents "probably as extreme an encroachment on
news dissemination as you could get" (Transcript, 8 November, p 99-100). This is relevant in the
light of the dire extrapolations made about the inquiry report's recommendations.

Dennis Pearce was chair of the Press Council between 1998 and 2000 and apart from being an
emeritus professor of law at ANU he has also been Commonwealth ombudsman. In his
presentation he described as "disgraceful" a decision by The Australian to refuse to publish an
adjudication by the council about a complaint and in fact to withdraw from the council for
several months (Transcript, 9 November, p 191).

Mr Greg Hywood, the chief executive of Fairfax Media, was unable to explain why news media
companies could satisfactorily put in place Chinese walls between their editorial and their
advertising departments to ensure that governments, which are major advertisers with
newspapers, could not influence editorial policy, but that a regulatory body with even partial
government funding would be inevitably and irretrievably compromised.

On the first arrangement he said,

Yes, certainly the government is a major client of Fairfax... So it is absolutely core to our business
model that we separate editorial from commercial. We have done that and we will continue to do
that.

On the second arrangement he said,

The government funding a body like that [the Press Council] would have the right to make
judgements about what we do and we just don't see that as acceptable. (Transcript, 16
November, pp 95-96)

The report was delivered to the Communications minister, Senator Stephen Conroy, on Tuesday
28 February and released on Friday 2 March.

Here is a selection of the mis-reporting or overreaction to the inquiry's report.

First, in the Herald Sun on Saturday March 3 (page 2), the headline read: "High price to pay:
Inquiry wants taxpayer-funded watchdog to monitor your news". In a breakout box headlined
"What they said" Mr Finkelstein was quoted as follows:

Many of the criticisms (of the media) are self-interested or expedient; much of the public cynicism
is misdirected.

This quotation is from paragraph 10 of the executive summary. The preceding sentence reads:
These proposals are made at a time when polls consistently reveal low levels of trust in the
media, when there is declining newspaper circulation, and when there are frequent controversies
about media performance.

The succeeding sentence after the newspaper's breakout quote reads:

Yet a news media visibly living up to its own standards and enforcing its own high ideals is likely
to increase rather than undermine public confidence and acceptance.

This kind of blatant cherry-picking of quotes is a pretty good way of undermining public
confidence and trust in the media.

Second, in a panel discussion on ABC radio's The World Today on Friday March 9, Ashley Hall
finished by asking Bob Cronin, group editor-in-chief of West Australian Newspapers, about a
comment he had made that the inquiry's recommendations represented "the most outrageous
assault on our democracy in the history of the media". Hall said,

But the notions he's espousing of independence, balance, speedy corrections and apologies are
already part of the various voluntary codes that cover journalism and media. What's the
difference, if it's enforceable and paid for by the Government?

To which Mr Cronin replied,



The key difference is under Mr Finkelstein's proposals editors could be jailed for refusing to
publish statements demanded by the Government-appointed regulator that the editor believed
were completely untrue. Now | mean that sort of thing was common when Joe Stalin was running
the Soviet Union and it is probably still very common in North Korea but | wouldn't ever want to
see a situation here where editors were jailed for standing up for their beliefs.

It appears to have escaped Mr Cronin's attention that under the government-appointed
regulator for the broadcast media in Australia, not only has no major radio or television station
ever had its license taken away, but those who are routinely complained about, such as Alan
Jones or John Laws or Kyle Sandilands, have suffered not much more than a slap on the wrist
with a damp tissue.

Finally, John Henningham these days runs a small private educational outlet in Brisbane called J-
school but two decades ago he became the first professor of journalism in Australia. His
contribution to the public discourse was to liken the proposed News Media Council to the Reich
Press Chamber that existed in Adolf Hitler's Nazi Germany.

In an article published in The Weekend Australian on March 17, Henningham writes that the
Reich Press Chamber set up in 1933 by Hitler and his propaganda minister, Josef Goebbels, was:
The beginning of a whole new relationship between authoritarian governments and the press —
not simply censoring information or jailing editors — but actively using the press as an instrument
of propaganda: print this, or else.

| don't intend to dignify this offensive comparison with a response other than to say that
whatever the Reich Press Chamber may have done after Hitler seized power, what happened
beforehand is more instructive, according to Ron Rosenbaum's book Explaining Hitler. Hitler and
his SA Brownshirts murdered a number of their political opponents in the 1920s and early 1930s,
each of which was reported in the Munich Post. The Brownshirts destroyed the newspaper's
office twice and as soon as Hitler came to power they came and dragged its journalists away to
prison. The problem was not media regulation; the problem was Hitler's criminality.

| cite Henningham's remarks as perhaps the most extreme example of the hostile coverage of
the inquiry's report. It is not surprising, though, that it appeared in The Australian which in the
three weeks after the report's release published not one but three editorials criticising it and at
least 12 negative opinion pieces. In the same period the newspaper published one opinion piece
that was reasonably balanced and two that approved of the report's recommendations.

Let us look at what is actually recommended and the reasons for it.

It is relatively common ground, even among some commentators in the press, that the
regulation of the news media in Australia is inconsistent, fragmented and ineffective.

There is one body for regulating news and current affairs on radio and television and another for
regulating newspapers and, to an extent magazines and online. Is there any good reason for
this? Not really. Or, if there were sound historical reasons for the print media to campaign
against the strictures of being licensed by the government, the prospect of a government
licensing the press has been a dead issue for many, many years.

Regulation was imposed on radio and then television at least partly because the airwaves were a
public resource and a scarce one at that. But that was not the only or perhaps even the primary
reason broadcast media were regulated. The Broadcasting Services Act of 1992, which remains
the act in force, expressly says a reason for regulating broadcast media, especially television, is
because of its power to influence society.

The broadcast media has been regulated for decades by a succession of government created and
funded bodies — the Australian Broadcasting Control Board, the Australian Broadcasting Tribunal
and, most recently, the Australian Communications and Media Authority —and whatever
grumbles and complaints those in the industry might have had they have not generally extended



to denying these bodies the right to exist.

Newspapers are regulated by the Australian Press Council and have been since 1976.

Three of its past chairmen as well as the current chair gave written and verbal presentations to
the inquiry and all but one said that despite their best efforts the council does not work
satisfactorily.

The key problems are:

The industry can come and go from the council as it pleases without suffering any penalty.The
council relies on the industry for its funding and there is evidence the industry has used that or
the threat of reducing funding to control the council. The current chair of the Press Council told
the inquiry he needed double the level of funding to fulfil the council's charter properly.

The requirement that Press Council adjudications be published prominently in newspapers is
honoured in the breach. Most adjudications are published but they're buried; a few are not
published at all. Rarely are the adjudications written in the clear, far less the vigorous prose, that
characterises good journalism and almost all are topped by a vanilla plain headline along the
lines of "Press Council ruling". It seems safe to observe that no sub-editor has ever entered, let
alone won, a Walkley award for their wittiest complaint adjudication headline.

While most Press Council chairs lamented the problems they faced, all three of the major print
media companies — News Limited, Fairfax Media and West Australian Newspapers — flatly said
there was little if anything to worry about. Funding was adequate and it wasn't a problem that
companies could withdraw if they wanted to.

Their attitude towards the reforms the current council chair Professor Julian Disney has been
advocating ranged from bland indifference to outright hostility.

At the same time the inquiry analysed public views about the news media — its trustworthiness,
its influence, ethics, intrusiveness, responsiveness to complaints and so on. The inquiry did a
good deal more than pluck out the annual Roy Morgan survey of attitudes towards various
professions. It examined 21 separate surveys taken over 45 years between 1966 and 2011.
These polls revealed deep-seated and strongly held concerns about the performance of the
news media in this country.

Even more alarming was the way this material was blithely dismissed by various commentators
in the media, either as, first, views based on ignorance (even though Dr Denis Muller, on behalf
of the inquiry, had sifted out polls whose method was questionable or which asked for opinions
about which ordinary people could not be expected to know much), second, as what everyone
knows people think about the media (as if that somehow erased its validity) and, third, as clearly
the product of a media studies wank. | am not making this up. Mark Day, The Australian's media
writer, described the inquiry's report as an "academic wank" in the opening paragraph of a
feature piece he wrote on May 1 about the Convergence Review Committee's report.

Instead, the newspaper media companies told the inquiry the most reliable barometer of their
performance was their readers. If a newspaper was printing rubbish, people would stop reading
it. As simple as that.

If it was really this simple we would conclude newspapers are printing a lot more rubbish now as
overall circulation per head of population has been steadily declining for decades now. There is
actually a myriad of reasons why sales of newspapers rise and fall, of why individual readers start
the newspaper reading habit and why they stop it, of why they read particular sections of
newspapers to the exclusion of others and so on.

And notice | have been talking here about newspapers. The rise of online media throws up a
whole range of other variables.

All these are good reasons why individual readers' decisions about whether to stop buying a
newspaper don't carry a lot of weight. But there is another, compelling reason, and it was



contributed by Dr Franco Papandrea, who brought to the inquiry expertise in the economics of
the media which he has published in, among other places, the journal of the free market think
tank the Institute of Public Affairs.

Chapter three of the inquiry's report shows the sources of revenue for newspaper companies.
Circulation, that is, revenue earned from the sale of newspapers to readers, accounts in most
cases for significantly less than half of total revenue. The great bulk comes from advertising,
whether classified or display.

The point is this: keeping advertisers happy is more important to newspaper executives than
keeping readers happy. It has to be or they go out of business. This doesn't mean good editors
and good journalists are indifferent to their readers, but when you hear newspaper executives
mouthing the mantra that you don't need to worry too much about media regulation because it
is their readers who provide true accountability, you are being fed a line that is similar to the
tobacco industry's decades-long denial of the damaging effects of second hand smoking.

To sum up the picture confronting the inquiry, the Press Council is deeply concerned it cannot do
its job properly, and everyday customers of the media have a host of concerns about it, but the
news media industry thinks things are ticking over nicely and we should all be focussing our gaze
not on them but on every other organisation in society.

Where the news media may be content with pointing to others' failings, Mr Finkelstein and |
were charged with not only analysing the problem but offering solutions.

The report recommends that where complaints about media practice are upheld the news
media outlet will need to publish an apology, a correction or a retraction. A successful
complainant will have a legally enforceable right of reply. | am not quite sure how this
suppresses freedom of speech. Isn't its main effect to add to the amount of speech in society?
The news media outlet may chafe against being made to publish a reply but remember that they
had the first word in the matter and that if there is no adequate means for ordinary people to
have their complaints taken seriously then the news media can behave pretty much as a law
unto themselves.

As Professor Rod Tiffen, a political scientist who also worked on the inquiry, wrote in an opinion
piece in The Financial Review on March 20,

Some publishers have said it is unreasonable that they should have to publish adjudications they
consider to be wrong. But they already commit to do this under the Press Council. This objection
is an assertion of their right to exercise censorship, to restrict, not increase, information available
to the public.

They are arguing for their right to withhold from readers the news that their paper has been
criticised.

That sounds like a long way from Stalinist Russia to me.

This is an edited extract of a speech given at the Centre for Advanced Journalism, Melbourne
University on May 17, 2012.

Professor Matthew Ricketson is an academic and journalist. He was appointed by the Federal
Government in 2011 to be a member of an independent media inquiry chaired by Ray Finkelstein
QC. View his full profile here.

Stephen Jones

Media Ownership Diversity
Level 5, 65 Pirrama Road, Pyrmont, 2009






