

[image: ]
Error! Reference source not found.



Investigation report no. BI-405
	[bookmark: ColumnTitle]Summary
	

	[bookmark: _GoBack]Licensee
	Channel Seven Melbourne Pty Ltd

	Station
	Seven

	Type of service
	Commercial—Television

	Name of program
	Seven News

	Date of broadcast
	21 March 2018

	Relevant code
	Commercial Television Industry Code of Practice 2015

	Date finalised
	18 July 2018

	Decision
	No breach of clause 3.3.1 [misrepresentation of viewpoints]
No breach of clause 3.4.1 [impartiality]




Background
In May 2018, the Australian Communications and Media Authority (the ACMA) commenced an investigation under section 170 of the Broadcasting Services Act 1992 (the BSA) into a news report on Seven News (the program). 
The program was broadcast on Seven by Channel Seven Melbourne Pty Ltd (the licensee) on Wednesday 21 March 2018 at 6.00 pm.
The ACMA received a complaint alleging that a news report in the program contained material that misrepresented a relevant viewpoint. The complaint also alleged that the report was not impartial.
The ACMA has investigated the licensee’s compliance with clauses 3.3.1 and 3.4.1 of the Commercial Television Industry Code of Practice 2015 (the Code).
The program
Seven News is a news program, described as:
Breaking stories and news headlines from Melbourne and the rest of the state.[footnoteRef:1] [1:  https://7plus.com.au/seven-news-melbourne, accessed on 20 June 2018.] 

The segment concerned a news report about the Victorian Ombudsman’s (the Ombudsman) release of a report into Parliamentarians’ use of funds (the segment). 
A transcript of the segment is at Attachment A.
Assessment and submissions
When assessing content, the ACMA considers the meaning conveyed by the material, including the natural, ordinary meaning of the language, context, tenor, tone, images and any inferences that may be drawn. This is assessed according to the understanding of an ‘ordinary reasonable’ viewer.
Australian courts have considered an ‘ordinary reasonable’ viewer to be:
A person of fair average intelligence, who is neither perverse, nor morbid or suspicious of mind, nor avid for scandal. That person does not live in an ivory tower, but can and does read between the lines in the light of that person’s general knowledge and experience of worldly affairs.[footnoteRef:2] [2:  Amalgamated Television Services Pty Limited v Marsden (1998) 43 NSWLR 158 at pp 164-167.  ] 

Once the ACMA has ascertained the meaning of the material that was broadcast, it then assesses compliance with the Code.
This investigation has taken into account the complaint (at Attachment B) and the response and submissions from the licensee (at Attachment C). Other sources are identified in this report where relevant.


Issue 1: Misrepresentation of viewpoints
Relevant Code provisions
3.3 	Accuracy and fairness
3.3.1	In broadcasting a news or Current Affairs Program, a Licensee must present factual material accurately and ensure viewpoints included in the Program are not misrepresented.
3.3.2	Clause 3.3.1 applies to material facts and material misrepresentations of viewpoints only.
An interpretation clause is also applied:
3.1.2 	Compliance with this Section 3 must be assessed taking into account all of the circumstances at the time of preparing and broadcasting the material, including:
a) the facts known, or readily ascertainable, at that time;
b) the context of the segment (or Program Promotion) in its entirety;                          and
c) the time pressures associated with the preparation and broadcast of   such programming.
Finding
The licensee did not breach clause 3.3.1 of the Code. 
Reasons
The complainant submitted to the licensee: 
The segment misrepresented the intentionality behind the actions of several Labor MPs who misused taxpayer funds. […] Both the presenter and the reporter both used the phrase "caught redhanded" on separate occasions, which suggests intentional impropriety. The reporter used Glass' description of the fund misuse as "an artifice to trick or deceive the public". But he failed to mention that this was the work of one MP, [former leader of the Opposition in the Legislative Council]. This means the audience watching the segment presumes that all Labor MPs were in on the misuse [...] 
What did the material convey to the ordinary reasonable viewer? 
The segment reported on the Ombudsman’s release of a report (the Report) into the use of Parliamentary funds by 21 Australian Labor Party (ALP) members of the Victorian Parliament (the MPs). 
The segment was introduced by the presenter stating:
Labor MPs have been caught red-handed rorting almost $400,000 of Parliament funds during the 2014 election campaign.


Later, the reporter made the following statement:
The Ombudsman found 21 MPs including six current ministers and five back-benchers breached Parliament’s Members Guide by certifying payments to casual electorate officers that were used for party political campaigning, costing tax payers almost $370,000 […]
The colloquial terms ‘caught red-handed’ and ‘rorting’ were used by the presenter and reporter. The segment also included footage of the Ombudsman’s media conference, statements from the Victorian Premier and the Opposition Leader, and an interview with a ‘whistleblower’. 
The context of the segment was the Ombudsman’s finding that 21 MPs had breached the Parliament of Victoria’s Members Guide (the Members Guide). The segment did not refer to the intentions of the MPs. The ACMA considers, that within this context, the ordinary reasonable viewer would have taken the words used to be colourful descriptions of the consequences of being found in breach of the Members Guide. 
The ACMA considers that the ordinary reasonable viewer would have understood from the entire segment that:
· The Victorian ALP had engaged in a scheme to use taxpayer’s money to support its re-election campaign.
· The Ombudsman found that 21 Labor MPs had breached the Members Guide through involvement with the scheme.
· The Premier showed remorse and the Victorian ALP had returned the money.
Ensure viewpoints are not misrepresented
In assessing compliance with the Code, the ACMA has considered the complaint about the material broadcast in the segment and the representation of viewpoints (e.g. opinions or perspectives) within the segment. When assessing whether a breach of clause 3.3.1 has occurred, the ACMA addresses three questions:
· Was a viewpoint included in the segment?
· If so, was the viewpoint misrepresented?
· Was this misrepresentation material? 
In determining whether or not a licensee has materially misrepresented a viewpoint, the ACMA takes into account that the Code does not require a licensee to obtain all salient viewpoints, nor is it required to present all material it obtains (having regard to the circumstances at the time of preparing and broadcasting the program). The ACMA accepts that extended duration material will be edited in order to fit into limited broadcast time.
The overriding requirement of the Code is that, where a viewpoint is included, it must not be misrepresented. A program may omit material and its makers may choose not to obtain viewpoints, but in so doing it must not include material misrepresentations of a viewpoint.
Was a viewpoint included in the program?
The complainant submitted that the segment misrepresented the viewpoint of the Ombudsman. 

The segment included footage of the Ombudsman at a media conference: 
… it was wrong. Trust in our politicians is declining and diminishes further with allegations of misuse of public funds.
The findings of the Ombudsman’s Report were referred to and quoted by several parties during the course of the segment:
· ‘The Ombudsman blew the final whistle on the abuse of taxpayers’ money.’ (Presenter)
· ‘Ombudsman Deborah Glass called Labor’s scheme to employ 21 campaign staff through MP’s offices an artifice, a cunning clever device to trick or deceive the public.’ (Reporter)
· ‘The Ombudsman found 21 MPs including six current ministers and five back benchers breached Parliament’s Member’s Guide by certifying payments to casual electorate officers that were used for party political campaigning, costing taxpayers almost $370,000.’ (Reporter)
The ACMA considers the segment conveyed the Ombudsman’s viewpoint that 21 MPs had inappropriately used taxpayer funds in breach of the Members Guide.
Was the viewpoint misrepresented?
The complainant submitted that the Ombudsman’s findings were misrepresented because the segment did not analyse whether the MPs had intentionally breached the Members Guide. According to the complainant, this meant that regular viewers would assume that the MPs did intentionally breach the rules in the Members Guide.
The licensee responded to the complainant, stating: 
The news segment accurately described that twenty-one MPs were found to have breached the Parliament’s Members Guide, by certifying payments to casual electoral officers that were used for party political campaigning.
The news segment did not address whether or not the MP’s were aware that they were acting in breach of the rules at the time they authorised the payments. The Ombudsman ruled on the actions of the MPs, not their intentions, and it was these facts only to which the news report referred.
The Report identifies that the former leader of the Opposition in the Legislative Council ‘carries the greatest share of responsibility for breaches of the [Members] Guide’. However, it also states:
[…] the Members of Parliament who signed time-sheets authorising payments to Field Organisers derived little or no personal benefit from the use of parliamentary funds for campaigning purposes, which almost invariably benefited the election prospects of other Members or candidates. I also accept that they agreed to part with a portion of their budget entitlement in good faith, following discussions with [former leader of the Opposition in the Legislative Council], believing it to be legitimate. Regardless of their intentions, however, they were wrong, and their actions breached the Members’ Guide.
Under the Code, there is no obligation to broadcast the entirety of a person’s viewpoint(s). Rather, the obligation under the Code is that the licensee must ensure that any viewpoints, that are included in the program, are not misrepresented. The absence of information about the intention of the MPs did not misrepresent the Ombudsman’s viewpoint. Though the intentionality of the MPs was a genuine concern for the complainant, the licensee was not required to cover all aspects of the Report. 
To the extent that the Ombudsman’s viewpoint was included, there is no evidence to suggest that it was misrepresented in the segment. In this case the licensee ensured that the included viewpoint was not misrepresented.
Accordingly, the licensee did not breach clause 3.3.1 of the Code.
Issue 2: Impartiality
Relevant Code provisions 
3.4	Impartiality
3.4.1	In broadcasting a news Program, a Licensee must: 
a) 	present news fairly and impartially; 
b)    clearly distinguish the reporting of factual material form commentary and analysis.
3.4.2	Nothing in this Section 3 requires a Licensee to allocate equal time to different points of view, or to include every aspect of a person’s viewpoint, nor does it preclude a critical examination of or comment on a controversial issue as part of a fair report on a matter of public interest.
The Code also applies an interpretation provision:
3.1.2	Compliance with this Section 3 must be assessed taking into account all of the circumstances at the time of preparing and broadcasting the material, including:
a)	the facts known, or readily ascertainable, at that time;
b)	the context of the segment (or Program Promotion) in its entirety; and
c)	the time pressures associated with the preparation and broadcast of such programming. 
Finding
The licensee did not breach clause 3.4.1 of the Code. 
Reasons
The complainant submitted to the ACMA: 
It is my view they misrepresented viewpoints, particularly in regards to the intention of the MPs to commit wrong-doings, which resulted in a story that was not fair or impartial. 
The licensee submitted to the ACMA:
Seven does not concede that the omission of any information in regards to whether or
not the Ombudsman was of the view that any MPs, including [former leader of the Opposition in the Legislative Council], had intended to breach the rules could be reasonably viewed as undermining the news report's impartiality. The Ombudsman specifically ruled on the actions of the MPs, not their intentions, and it was these facts only to which the news report referred.

Subclause 3.4.1(a) requires news to be presented fairly and impartially. The impartiality requirement means that news must be presented in such a way that one side of an issue is not unduly favoured over another and that the program does not show prejudice or bias against a particular side. The ACMA has considered that subclause 3.4.1(b) was not relevant to the complaint.
Achieving impartiality requires a broadcaster to present content in a way which avoids conveying prejudgement or giving effect to any preferences of the presenter or reporter.[footnoteRef:3] [3:  This is consistent with the approach taken in other ACMA investigations, for example, see Investigation Report 3313 (Seven News broadcast on Seven on 23 October 2014).] 

A news program that presents a perspective that is opposed by a particular person or group is not inherently partial. Whether a breach of the Code has occurred will depend on the theme of the news report, the range of perspectives that were presented or sought to be presented in relation to that theme, the overall presentation of the story and the circumstances in which the program was prepared and broadcast.
When a news program investigates and reports on matters of public interest and concern, care in framing is important, particularly where a program makes strong claims in relation to potentially sensitive matters. A news report that is not presented fairly or impartially may include:
· an unfair selection of material from the range of material available
· an undue emphasis on certain material
· the unfair juxtaposition of material out of context.[footnoteRef:4] [4:  See Investigation Reports BI-227 (Nine News Sunday broadcast on Nine on 17 July 2016) and BI-346 (Ten Eyewitness News broadcast on WIN on 2 November 2017).] 

The segment covered the release of the Report and the finding that 21 MPs had breached the Members Guide. 
The ACMA observes that the opening statement made by the presenter conveys a judgemental tone, but the strength of this statement is countered by the measured tone of the segment overall. The opening statement accurately reflected the Ombudsman’s finding that 21 MPs breached the Members Guide.
On occasion, the presenter and reporter used some colloquial terms including ‘rorting’, ‘caught red-handed’ and ‘abuse of taxpayer’s money’. However, as noted above, the ACMA considers that this colourful language, within the overall segment, would have conveyed to an ordinary reasonable viewer that MPs breached the Members Guide.
The complainant was concerned that the segment was not impartial because it misrepresented a viewpoint. As discussed above, the Ombudsman’s viewpoint in the program was not misrepresented. The segment reported on the Ombudsman’s finding that 21 MPs had breached the Members Guide without reference to whether the breaches were intentional or not. Within the context of a brief news segment, the ACMA does not consider this focus was unfair or provided an undue emphasis on a particular aspect of the Report.
Accordingly, the ACMA finds that the licensee did not breach clause 3.4.1 of the Code.

Attachment A
Transcript of the relevant segment on Seven News, broadcast on Seven on 21 March 2018 
	Video
	Audio
	Text on screen

	(0:00) Presenter at desk with composite graphic of currency notes, the Premier and red-shirt community activists with bundles of $50 notes imposed over them.  
	Presenter (Peter Mitchell): Good evening, Labor MPs have been caught red-handed, rorting almost 400,000 dollars of Parliament funds during the 2014 election campaign. The Ombudsman blew the final whistle on the abuse of taxpayers’ money forcing Premier Daniel Andrews to apologise.
	 ‘Rorting Disgrace’ –superimposed across image of Premier in background graphic 

	(0:21) Premier walking down stairs                     
                                               
(0:25) Media conference in a park
	Reporter (Brendan Donohoe): A vaguely repentant Premier on the ropes. His government reeling after being accused of widespread rorting to win government.
	Brendan Donohoe – reporting

	(0:29) Close up of Premier talking
	Premier (Daniel Andrews): You’ve asked me whether I’d apologise – absolutely. We… I’d very much prefer that this had not occurred.
	Daniel Andrews – Premier

	(0:36) Ombudsman entering a media conference

(0:40) Archival footage of Premier at a political event 
	Reporter: Ombudsman Deborah Glass called Labor’s scheme to employ 21 campaign staff through MP’s offices an artifice, a cunning clever device to trick or deceive the public. 
	

	(0:47) Ombudsman giving media conference
	Ombudsman (Deborah Glass): …and it was wrong. Trust in our politicians is declining and diminishes further with allegations of misuse of public funds.
	Deborah Glass – Ombudsman

	(0:56) Image of investigation report
(1:01) scrolling photographs of 21 MPs named in Ombudsman’s Report                    
                                                    
                                                                                                 
(1:15) Close up of Premier at media conference                
(1:20) Archival footage of Premier at political conference
	Reporter: The Ombudsman found 21 MPs including six current ministers and five back benchers breached Parliament’s Members Guide by certifying payments to casual electorate officers that were used for party political campaigning, costing tax-payers almost 370,000 dollars. A red-faced Labor Party has repaid the money, initially funnelled to the so-called red-shirts – the community action campaign activists the premier was so proud of.
	Names of each of the 21 MPs                                                           
                                                    
                                                   
                                                   
                                                            
                                                     
$368,226                                  
                                                     
                                                     
                                                      
October 2014

	(1:26) Archival footage of Premier at podium at political conference
	Premier: How many activist does it take to change a government? About, this many I reckon, about this many.
	

	(1:34) Close up of Opposition Leader at a media conference
	Reporter: The opposition called for political blood and mass resignations.
	

	(1:40)	
	Opposition Leader (Matthew Guy): Why’s it okay for Daniel Andrews’ government to say – well we thieved from the taxpayer but we’ve paid it back and now all is forgiven.
	Matthew Guy – Opposition Leader

	(1:45) Whistleblower walking through a park                                          
(1:50) Premier and two others walking up stairs
	Reporter: Whistleblower Jake Finnigan swears the Premier was at the initial private induction of the campaign staff.
	

	(1:52) Close up of Whistleblower
	Whistleblower (Jake Finnigan): The Premier was there. He was there on the morning to sort of welcome us to the role.
	Jake Finnigan – Whistleblower

	(1:57) Cutaway shot of Premier at a media conference
	Reporter: But the Premier can’t remember.
	

	(1:59) Premier at a media conference
	Premier: I don’t know whether you can say where you were four years ago, or three and a half years ago, I would need to check my records.

	

	(2:04) Graphic comprising a map of metropolitan Melbourne area, identifying location of the Lara and Ballarine electorates
	Reporter: Mr Finnigan, who was employed by John Eren’s Lara office but worked in Lisa Neville’s marginal Ballarine electorate says he’s been vindicated.

	

	(2:14) Close-up of Whistleblower in a park  
	Whistleblower: If they did the honourable thing, they’d resign their seats. Obviously that’s not going to happen.
	

	(2:20) Premier at a media conference
	Premier: I’ve made it very clear that I am sorry that this has occurred.
	

	(2:26) Split screen displaying Presenter on left and Reporter on right
	Presenter: Live now to Brendan Donohoe at State Parliament. And Brendan, that was the big question, will any of these ministers or back- benchers resign?
	State Parliament

	(2:34) Reporter doing an outside broadcast



(2:42)

(2:50)


(2:58)
	Reporter: Well, no Peter. Not at this stage at least, though despite many voters believing that they should go after being caught red-handed by the Ombudsman. Now the Premier and Labor MP’s are hiding behind the fact that technically they didn’t break any state laws, they broke the Member’s Guide of State Parliament. But there’s no doubt that they did break public trust and the severity for that penalty, well that will be felt at the ballot box when Victorians vote in late November. Peter.
	Rorts Scandal – none of the 21 Labor MPs is expected to resign


Rorts Scandal – they say they didn’t break laws, just guidelines

Rorts Scandal – MPs are accused of betraying taxpayer’s trust


Rorts Scandal – voters can have their say at the November election

	(3:04)
	Presenter: Thanks Brendan
	



Attachment B
Complaint 
Extract of complaint to the licensee dated 21 March 2018:
It is my view that the first segment entitled "Rorting Disgrace" (broadcast March 21st 2018 at 6pm; presented by Peter Mitchell and reported by Brendan Donohoe) is in breach of the Commercial Television Industry Code of Practice, specifically Section 3.3.1 of the code, and potentially Section 3.4.1 as well. The segment misrepresented the intentionality behind the actions of several Labor MPs who misused taxpayer funds. The segment used video of the press conferences of both Daniel Andrews, and the ombudsman, Deborah Glass. During these press conferences, it was made clear that the Labor MPs who misused taxpayer funds did not do so intentionally, according to the evidence available. Glass stated: "The evidence before us is that MPs who participated in the arrangement believed it was legitimate". Daniel Andrews also put this to the media in his press conference. He paraphrased the report by saying that the MPs were operating "under the not unreasonable assumption that this was an extension of longstanding pooling arrangements". The report that Deborah Glass authored, also states it clearly, on Page 154: "I accept that the Members of Parliament who signed timesheets authorising payments to Field Organisers derived little or no personal benefit from the use of parliamentary funds for campaigning purposes, which almost invariably benefited the election prospects of other Members of candidates. I also accept that they agreed to part with a portion of their budget entitlement in good faith, following discussions with [former leader of the Opposition in the Legislative Council], believing it to be legitimate." 7 News Melbourne had access to this full report, as they used a graphic of the physical publication approximately 54 seconds into the segment. Both the presenter and the reporter both used the phrase "caught redhanded" on separate occasions, which suggests intentional impropriety. The reporter used Glass' description of the fund misuse as "an artifice to trick or deceive the public". But he failed to mention that this was the work of one MP, [former leader of the Opposition in the Legislative Council]. This means the audience watching the segment presumes that all Labor MPs were in on the misuse. This is factually incorrect. This misrepresentation of factual material that was available to 7 News prior to broadcast, in my view, represents a breach of the code. The material was not broadcast accurately (Section 3.3.1), and 7 News' failure to do so arguably meant the news was not presented "fairly or impartially" (Section 3.4.1)

Extract of complaint to the ACMA dated 23 May 2018:
My complaint to Channel 7 relates to a segment in 7 News Melbourne entitled "Rorting Disgrace" which consists of a story about Labor MPs who mis-used taxpayer funds. It is my view they misrepresented viewpoints, particularly in regards to the intention of the MPs to commit wrong-doings, which resulted in a story that was not fair or impartial. Attached are my initial complaint with details, and Channel 7's response. This complaint summary responds to points in 7's response.

I am dissatisfied with Channel 7’s response to my complaint dated March 21. Channel 7 did not provide an adequate defence to Section 3.3.1. This section essentially consists of two parts; Channel 7 claimed they represented factual material accurately in their response, but they did not respond to the allegation that they didn’t ensure that viewpoints included in the Program were not misrepresented. 7's response lists various material in the story that was presented factually, and of course, this is largely accurate (the “artifice” quote is not found on page 154 of the report as they claim in the response). My issue is that the viewpoint of the Ombudsman was clear that MPs acted in good faith, and trusted the judgment of former [former leader of the Opposition in the Legislative Council], who devised the scheme.

“The news segment did not address whether or not the MPs were aware that they were acting in breach of the rules at the time they authorised the payments. The Ombudsman ruled on the actions of the MPs, not their intentions and it was these facts only to which the news report referred” - Channel 7 Response

My view is in this instance, by not stating the intentions of the members, that a reasonable assumption is made by a regular viewer that the members did intentionally break the rules; not a viewpoint shared with the Ombudsman. Nine News Melbourne, ABC News Victoria and World News Australia also covered the story in their evening news with similarly sized segments on March 21st, and were easily able to include this viewpoint, either directly from the Ombudsman, her report, or from Daniel Andrews’ press conference. This reasonable assumption that would be made a regular viewer is compounded by phrases such as “caught red-handed” (on two occasions) and “abuse of tax-payer’s money” (again suggesting intentionality; I’ve never heard of unintentional abuse).

My complaint regarding the use of the term “red-handed” was also not addressed satisfactorily. Channel 7 wrote: “we do not concede an ordinary understanding of the term dictates the view that the person being caught intends to break a rule”. No single dictionary example I have found of “red-handed” contains an action that was not intentional; nor does the etymology of the phrase have any foundation for this understanding. Someone who has been caught red-handed is traditionally used to describe someone committing a crime intentionally. Yes, there are exceptions to this definition of the phrase, but as 7 News did not identify this exception, the phrase compounds the idea in the viewer that these Labor members meant to scam tax-payers of their money. This is factually incorrect, according to the Ombudsman.

Channel 7 describes the intentionality of the actions of Labor MPs as “not salient to the Ombudsman ultimate finding”, but I think it makes a great deal of difference to a viewer's perceptions. When trust in politicians is at all-time lows, it is a terrible thing to find out that Members of Parliament have lied to and misled the public. Naivety or foolishness may have led these MPs to act incorrectly, but accidental mis-use is a very different matter to deliberately breaking the Parliamentary Member's Guide, and 7 News Melbourne should have made this distinction, as other TV news outlets did.

It is my view that this misrepresentation of viewpoints included in the Program (a breach of 3.3.1), created a segment that was unfair and partial against the Labor MPs (a breach of 3.4.1).


Attachment C
Licensee’s response and submissions
Extract from licensee response to the complainant dated 16 April 2018:
You have raised issue with the broadcast on the basis that in your view it was inaccurate and impartial.
[…] 
In regards to the accuracy issue, the Code requires that news and current affairs programs must “present factual material accurately”.
The news segment reported on the release of the Victorian Ombudsman’s findings, in relation to the misuse of parliamentary funds during the 2014 Victorian election.
The news segment accurately described that twenty-one MPs were found to have breached the Parliament’s Members Guide, by certifying payments to casual electoral officers that were used for party political campaigning. It was also accurate in its reportage that Ombudsman Deborah Glass publicly stated that the scheme was an ‘artifice, to trick or deceive the public’, with the Ombudsman also publishing these assertions on page 154 of the final report on the matter.
The news segment did not address whether or not the MP’s were aware that they were acting in breach of the rules at the time they authorised the payments. The Ombudsman ruled on the actions of the MPs, not their intentions, and it was these facts only to which the news report referred.
In regards to the use of the term ‘red handed’, we do not concede that an ordinary understanding of the term dictates the view that the persons being caught intends to break a rule, particularly given the broader news segment in which the term used did not address the concept of ‘intention’ in any way.
For all these reasons, we are satisfied that the news report was accurate in accordance with the Code.
In regards to impartiality, the Code provides that news programs must “present news fairly and impartially.” This provision however does not necessarily place obligations on news programs in regards to decisions about editorial content. In the matter at hand, given the MP’s intention or lack of intention to contravene the Parliament’s Members’ Guide was not salient to the Ombudsman’s ultimate finding, this issue was not included as part of the report.
Further, while the Code does not require the allocation of equal time to different points of view, the segment included footage from Premier Andrews’ press conference, in which he stated that he would have preferred if the misuse of funds had not occurred, that he apologised for the incident, and that it was not reasonable to expect him to recall on an impromptu basis whether or not he was at a staff induction conducted four years ago.
For all these reasons, we are satisfied that the news report was impartial, in accordance with the Code.


Extract from licensee submission to the ACMA dated 24 May 2018:
1. Accuracy and non-misrepresentation of viewpoints — clause 3.3.1

Clause 3.3.1 of the Code provides that in broadcasting news and current affairs programs, licensees must "present factual material accurately and ensure viewpoints included in the Program are not misrepresented."

The Broadcast reported on the release of a report by the Victorian Ombudsman (Ombudsman Report), in which it was held that twenty-one MPs breached the Parliament Members' Guide, by certifying payments to casual electoral officers who were engaged in party political campaigning.

The Broadcast included:

· Victorian Premier Daniel Andrews addressing the media with his response to the Ombudsman's Report;
· Victorian Ombudsman Deborah Glass addressing the media upon the release of her Report;
· Brief depiction of the 21 State MPs who breached the Parliament Members' Guide;
· Archival footage of ALP Community Action Campaign Activists in the lead up to the 2014 Victorian state election;
· Victorian Opposition Leader Matthew Guy addressing the media in criticism of the Andrews Government;
· Community Action Campaign Activist Jake Finnegan recalling his experiences as a campaigner who was employed under the scheme.

Seven does not agree with the complainant that the news report misrepresented the viewpoint of Victorian Ombudsman Deborah Glass by suggesting that the MPs involved intentionally misused public funds in breach of their obligations under the Members' Guide.

The news report accurately states that Ms Glass referred to the scheme to employ twenty-one campaign staff through MP's offices as an 'artifice, to trick or deceive the public'. Footage is also shown of Ms Glass at her press conference, in which she refers to the scheme as being 'wrong', and stating that `trust in our politicians is declining and diminishes further with allegations of misuse of public funds.'

The news report then accurately describes the Ombudsman's finding that twenty-one MPs breached the Parliament Members' Guide by authorising payments to casual electoral officers for party political campaigning. The term `artifice' is used in the report to describe the scheme, on the basis that this was the term used by Ms Glass in both her press conference and at paragraph 693 of the Ombudsman Report.

While the complainant has indicated that, in his view, [former leader of the Opposition in the Legislative Council] had intended to breach the Parliament Members' Guide while other MPs had believed the arrangement to be legitimate, Seven News did not report on [former leader of the Opposition in the Legislative Council]'s intentions, or any other MP's intentions, or indeed Ms Glass's viewpoint in regards to any MP's intention.

To the extent that the news report conveyed any suggestion of wrongdoing on the part of the MPs involved, this is wholly consistent with the findings of the Ombudsman Report which, irrespective of intention, does not suggest that the MPs are free from fault due to any misguided belief that the arrangement was legitimate. 




In particular, in the following extracts, the Ombudsman Report makes clear that the MP's ignorance and breach of the Members' Guide was no excuse:
· Paragraph [709] – "Some witnesses told investigators that their perception was that accurate time recording was not required... While this may be true, it does not absolve the Members of Parliament who signed time-sheets to authorise payments of their personal responsibilities in relation to the stewardship of public funds."

· Paragraph [710] – "The evidence indicates that 21 Members of Parliament who signed time-sheets authorising DPS to pay 30 Field Organisers... failed to comply with the certification requirements of clause 8 of the Members' Guide."

· Paragraph [56] – "The Members' Guide is not an enforceable document; it provides 'guidance' which, it would appear, few members have even read. While ignorance of the law is no excuse, the question must be asked: how relevant and useful is this guidance, if it is poorly understood and widely ignored?"

Further, Seven does not support the complainant's contention that the term 'red handed' causes there to be a misrepresentation of the Ombudsman's viewpoint. A review of the term's etymology indicates that it simply refers to being `caught in the act', with redness of hand being proof of having carried out the relevant action. Accordingly, the use of the term 'red handed' in the news program refers accurately to the findings of wrongdoing in the Ombudsman Report extracted above, especially in the context of misuse of public funds.

There is no basis to assume that the term `red handed' implies intention on the part of the person who committed the act, particularly within the context of a news report that makes no reference whatsoever to the intention of the MPs who breached the Parliament Members' Guide. Similarly, the term `abuse of taxpayer funds' was used accurately and does not imply an intention to commit an abuse.

2. Impartiality — clause 3.4.1

Clause 3.4.1 of the Code provides that licensees must "present news fairly and impartially".

The tone of the news report is one of seriousness, as is appropriate for news item that was the lead news item of the day, relating to the abuse of government funds by a political party in the lead up to an election that saw a change of government.

That said, the seriousness of the report was not manipulated in such a way that it presented an unfair or partial version of events. The Ombudsman's findings on the matter were presented accurately, with it being clearly stated that all misappropriated funds had since been paid back.

On three separate occasions, the news report featured Victorian Premier Daniel Andrews' press conference, in which he responded to the release of the Ombudsman Report. In those comments, Premier Andrews stated that he would have preferred if the misuse of funds had not occurred, that he apologised for the incident, and that it was not reasonable to expect him to recall, on an impromptu basis, if he was at a staff induction conducted four years ago. By contrast, Victorian Leader of the Opposition Matthew Guy, who was critical of the conduct of the relevant MPs, was included briefly in the report on only one instance.

Seven does not concede that the omission of any information in regards to whether or not the Ombudsman was of the view that any MPs, including [former leader of the Opposition in the Legislative Council], had intended to breach the rules could be reasonably viewed as undermining the news report's impartiality. The Ombudsman specifically ruled on the actions of the MPs, not their intentions, and it was these facts only to which the news report referred.


3. Conclusion

In summary, the news report was factually accurate and did not misrepresent the Ombudsman's viewpoints expressed both in the Ombudsman Report and press conference, The news report did not refer to the Ombudsman's viewpoint on intention of the MPs, and the report could not be reasonably understood to be making specific assertions on that issue.

The news report was also presented fairly and impartially, Premier Daniel Andrews' response to the Ombudsman's findings was given significant airtime in the report, and there is no reasonable basis to presume that the non-inclusion of information on intention would lead viewers to make inappropriate assumptions, when questions of intention were irrelevant to the Ombudsman's findings of wrongdoing on the part of the MPs.

[image: ]


ACMA Investigation report—Seven News broadcast on Seven on 21 March 2018	16 of 16
image1.emf
Australian

@acma Communications

Australian rnment and Media Authority










image2.jpeg
communicating | facilitating | regulating




